Коронавирусната епидемия вече има вредно икономическо и бизнес въздействие, като засяга всичко – от туризма до доставката на части за автомобилната и технологичната индустрии. Фондовите пазари са нестабилни и икономиката на Китай – която представлява една шеста от световната икономика – се очаква да се забави.
Airbus спря производствената си линия в Тиендзин, поради ограниченията за пътуване, наложени от Пекин. Заводът произвежда около шест самолета A320 на месец, така че неговото затваряне ще повлияе на производителя. Други производители, които са спрели производството си в Китай, включват Toyota, General Motors и Volkswagen.
Въздействието върху производството не се ограничава само до Китай. Южнокорейският автомобилен производител Hyundai спря производствените си линии поради прекъсване на веригата за доставки на части, които обикновено идват от Китай. Японският министър на икономиката Ясутоши Нишимура заяви, че фабричното производство и печалбите на компанията могат да намалеят в следствие на удара от вируса. Honda има три завода в Ухан, градът в центъра на епидемията.
GSK, един от най-големите производители на лекарства във Великобритания, заяви, че нейният център за опаковане на лекарства в Тиендзин, в който работят около 100 души, остава затворен след продължителната празнична лунна нова година. Компанията има 3000 служители в Китай, много от които работят в момента от дома.
Apple, които имат доставчици в Ухан, заявиха, че отварянето на фабриките на някои доставчиците им е отложено от края на януари до средата на февруари. Съобщава се, че основният му китайски доставчик Foxconn е спрял почти цялото си производство.
Глобалните марки, които разчитат на китайския пазар за значителна част от продажбите, са подготвени за значителен удар.
Nike затвори около половината си магазини и намаляват работните си часовете в останалата част от тях, докато купувачите изпразват улиците. Adidas заяви, че е затворила „значителен“ брой от своите търговски обекти, докато H&M посочи, че затварянето на магазини в Китай – около 45 – ще навреди на продажбите през януари. Gap и Hugo Boss имат затворени магазини и съкратени часове.
Дисни обяви, че оперативният доход може да поеме удар от 280 милиона долара, след като бяха принудени да затворят два увеселителни парка, които обикновено са пълни през празниците за нова година.
Ikea затвори всичките си 30 магазина в Китай, а McDonalds около 300 ресторанта – 10% от мрежата си в страната, Starbucks от своя страна затвори около половината от своите 4100 кафенета.
Китай е огромен и бързорастящ пазар на луксозни стоки, благодарение на разрастващата се средна класа в страната. Aston Martin и Jaguar Land Rover (JLR) също все повече разчитат на увеличаващите се продажби в най-населената страна в света. Продажбите на JLR тъкмо започват да се възстановяват след разочароващ период, в който забавящата се икономика на Китай удари печалбите. Според последния годишен доклад на JLR, 17% от продажбите – близо 100 000 автомобила, идват от Китай.
Китай също затвори почти всички свои кина, като се очаква да доведе до $ 1 млрд. загуби към глобалния боксофис тази година на втория по големина в света филмов пазар след САЩ.
Броят на китайците, пътуващи в чужбина, скочи през последните години, като се увеличи от едва 10,5 милиона през 2000 г. до 150 милиона през 2018 г. Това означава, че туризмът вероятно ще бъде една от най-засегнатите индустрии в световен мащаб, тъй като трансграничните пътувания са спрени за да контролират разпространението на вируса.
Коронавирусната епидемия е лоша новина за близките дестинации като Япония, където китайците представляват 40% от туристическите приходи, а круизните кораби се оставят закотвени под карантина, когато пътниците бъдат тествани положително.
Royal Caribbean прекрати осем пътувания до Китай и спря всички пътници, които са пътували през, от или до Китай или Хонконг и спря всички пътници, които са били там през последните 15 дни. Според компанията ограниченията ще им струват 50 милиона долара.
Секторът на туризма в Тайланд е подготвен да понесе голям удар. Икономиката им се бори, а китайският туризъм представлява около 4% от БВП, според Capital Economics. Централната банка на страната намали лихвените проценти в сряда до най-ниското ниво от 1%, отчасти обвинявайки разпространението на коронавируса.
Популярни туристически дестинации като Бали са изправени пред огромно влияние на последиците от пандемията. Асоциацията на туристическите агенции в Индонезия заяви, че 10 000 китайски туристи са отменили пътуванията до острова само за един ден.
Тъй като въздушното пътуване в Китай и извън него е силно ограничено и търсенето на пътници се засилва, Cathay Pacific намали полетите до страната с 90%. Базираната в Хонконг авиокомпания поиска 27 000 служители да си вземат три седмици неплатен отпуск, за да помогнат за преодоляването на кризата. Акциите паднаха в други авиокомпании, включително IAG на British Airways, заради анулиране на полети.