Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до столичната топлофикация да направят фактурите по-разбираеми, така че на клиентите да е пределно ясно колко точно дължат, какви суми дружеството прихваща и какви връща с изравнителните сметки.
Препоръката е в резултат на стотици жалби, свързани с обслужването от „Топлофикация София“ .
„Абсолютно объркващи са разликите между окончателните съобщения към фактурите и изравнителните сметки, които хората получават. Информацията е в насипно състояние. Те не могат да разберат какво пише във фактурите. Драстично се нарушава Директивата за енергийна ефективност, в която се казва, че трябва да е бъде ясно, включително и с графики“, коментира Ковачева.
Според нея „Топлофикация“ не издава фактури, а съобщения към фактури. Ковачева допълни, че заедно с граждани, които искат да си получат фактурите, се опитала да ги поиска от „Топлофикация“, но е отказано с претекст, че не са юридически лица.
В същото време, предоставянето им не е проблем за останалите топлофикации в страната, посочи омбудсманът.
Ето и препоръките до столичното дружество:
- Неясен и неразбираем вид на съобщенията към годишните фактури за отоплителния сезон 2019-2020 г. Информацията не е подредена хронологично, няма последователност. Един от използваните формати не отчита авансовите плащания през годината и обърква гражданите, като води до усещане за хаос в сметките. Потребителите са засипани с данни за показания на различни видове уреди, корекционни коефициенти и даже сума за топлинно счетоводство за бъдещ период, за която не е ясно кога следва да бъде платена.
- В съобщенията, които „Топлофикация София“ ЕАД изпраща на гражданите, не се посочва ясно окончателната сума за плащане от потребителя или окончателната сума за получаване от него.
- В десетки случаи хората установяват необяснимо разминаване между числата, отбелязани в индивидуалните изравнителни сметки от топлинните счетоводители и данните, отразени в съобщенията от „Топлофикация София“ ЕАД по общата фактура.
- При по-мека зима и при по-ниски цени на природния газ изравнителните сметки са увеличени значително в сравнение с предишния сезон – даже и в сгради с предприети мерки за енергийна ефективност. Докато за високите мартенски сметки обяснението беше, че са формирани въз основа на прогнозно потребление, сега сумите би трябвало да са изчислени въз основа на реалното отчитане на уредите.
- Не е ясно по каква причина „Топлофикация София“ започна да прихваща сумите за възстановяване още от сметките за юни, в разрез с изискването на Закона за енергетиката, без да изчака изравнителните сметки за отоплителния сезон.
- Плащането на равни месечни вноски също се оказа сериозен проблем. В някои случаи се съобщава за поискани големи суми за доплащане при положение, че топлинният счетоводител информирал за надвнесени от потребителя средства.
- Изравнителни сметки са получени след срока за рекламации или даже изобщо не са получени, като така гражданите са били напълно лишени от възможността да подадат възражения и да поискат корекции в нормативно определения срок.
- „Топлофикация София“ не предоставя на битовите клиенти фактури за тяхното действително потребление. Вместо това те получават съобщения към фактури с посочени номера. При поискване са уведомявани, че не може да им бъде издадена фактура, тъй като са битови клиенти. За сравнение топлофикациите в Пловдив, Плевен, Велико Търново и други не само издават, но и предоставят фактури на своите битови клиенти.