През ноември стопанската конюнктура в България се подобри спрямо октомврийското ниво, което беше дъното от началото на 2018-а година. Това се дължи на по-благоприятна конюнктура в строителството и търговията на дребно, стабилизация в промишлеността и в сферата на услугите, става ясно от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ).
Общият показател на бизнес климата в страната нарасна през ноември с 1,2 пункта, компенсирайки почти напълно спада с 1,4 пункта през октомври.
Индексът обаче продължава да отстъпва от неговия многогодишен връх от май 2018 година. Тогава той достигна най-високо ниво от 2008 година насам.
Индексът, определящ бизнес климата в промишлеността, запазва приблизително равнището си от октомври, когато се понижи с 1 пункт.
Последната анкета на НСИ отчита известен оптимизъм сред промишлените мениджъри за бизнес състоянието на техните предприятия през следващите шест месеца. Това е съпроводено и с по-благоприятни очаквания за дейността им през следващите три месеца.
Основните фактори, затрудняващи развитието на този отрасъл, продължават да са несигурната икономическа среда и недостигът на работна сила.
Показателят „бизнес климат в строителството“ се повиши с 2,3 пункта (след спад с цели 3,9 пункта през октомври) в резултат на по-благоприятни оценки и очаквания на строителните предприемачи за бизнес състояние на техните предприятия.
Стопанските ръководители също така отчитат увеличаване на настоящата осигуреност с поръчки, но при леко влошаване на прогнозите им за следващите три месеца.
Дейността в строителната сфера се затруднява от недостига на работна ръка, несигурната икономическа среда и от конкуренцията.
През ноември съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно“ също отбелязва добро повишение с 2,7 пункта (след спад с 2,3 пункта през октомври).
По-благоприятни са и прогнозите за обемите на продажбите и на поръчките към доставчиците през следващите три месеца.
Конкуранцията е основната пречка, която затруднява този бранш.
Съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите“ запазва нивото си от октомври, когато се повиши с 1,7 пункта. Прогнозите на мениджърите за развитието на този бизнес през следващите шест месеца са оптимистични.
Конкуренцията в бранша, несигурната икономическа среда и недостигът на работна сила са основните пречки пред мениджърите в този сегмент.