През януари по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял леко намалява в сравнение с три месеца по-рано. Това съобщи Националният статистически институт.
Последната анкета регистрира малко по-позитивна нагласа в намеренията на селското население за извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба и за „покупка на кола“.
Общият показател на доверие на потребителите намалява с 0.5 пункта през първия месец на 2020 г. спрямо октомври 2019 г.
Това се дължи изцяло на пониженото доверие сред градското население, коментират от статистиката.
Фиг. 1. Показател на доверие на потребителите
Мненията за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са леко влошени спрямо предходното наблюдение.
Фиг. 2. Оценка за общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца
Фиг. 3. Очаквания за общата икономическа ситуация в страната през следващите 12 месеца
По-неблагоприятни в сравнение с октомври 2019 г. са и оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца (балансовият показател се покачва с 5.3 пункта).
Инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца
Фиг. 4. Инфлационни очаквания за следващите 12 месеца
Според потребителите, живеещи в селата, финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца се подобрява с 5.1 пункта, докато при населението в градовете се отчита намаление от 2.1 пункта.
Същата тенденция се наблюдава и при очакванията за следващите дванадесет месеца за финансовото състояние на домакинствата както в селата, така и в градовете
Фиг. 5. Очаквания за финансовото състояние на домакинствата през следващите 12 месеца
Малко по-позитивни прогнози са прогнозите за безработицата в страната, които потребителите изразяват спрямо октомври 2019 г.
Фиг. 6. Очаквания за безработицата през следващите 12 месеца