fbpx

Европа рестартира и ъпгрейдва жп-транспорта и авиацията след Covid-19

25 европейски държави приключиха с подписването на декларация в полза на по-здравите международни железопътни връзки. Норвегия и Швейцария се присъединиха към 23-те страни членки на ЕС в договора за подкрепа на трансграничните железопътни услуги.

Мерките за блокиране на разпространението на Covid-19 намалиха броя на ежедневните пътнически влакове, освобождавайки инфраструктурата за товарни услуги. В резултат на това, точността и капацитетът на товарните влакове се увеличиха и корпорациите искат тези подобрения да се задържат и след възобновяване на нормалното разписание на този транспорт.

Унгарското правителство издаде зелена облигация на стойност 1,5 милиарда евро. По-голямата част от средствата ще бъдат предназначени за железопътната мрежа на Централна Европа.

Доскоро Уелс беше една от малкото държави в Европа, която нямаше нито един метър електрифицирана железница. След инженерни работи по инсталиране на кабели в подводен тунел, завършен миналата седмица, столицата му Кардиф вече е свързана с Лондон чрез електро-железопътна връзка.

Коронавирусът намали броят на влаковете и велосипедите и в Северна Италия. Регионален железопътен оператор забрани на пътниците да качват своите велосипеди, като се позова на опасенията за безопасността и социалната дистанция. Една стъпка напред, две стъпки назад, що се отнася до използваемостта на железопътният транспорт.

Според новите данни автомобилните емисии се увеличават в Европа от 2018 г., тъй като шофьорите започват да разчитат на все по-големи и мощни превозни средства като SUV-ове. Предстоящите цели за емисиите през 2020 г. могат да не бъдат постигнати от някои производители на автомобили.

Автомобилната индустрия в Германия лобира пред правителството да пусне схема „парични средства за клокери“ за стимулиране на сектора, но Берлин отказа, като вместо това показа, че е склонно да субсидира електрическите автомобили.

В Германия също така ще задължат бензиностанциите да инсталират електрически зарядни устройства, за да се намалят притеснения, а и канцлерът Ангела Меркел да се приближи до обещанието си за 1 милион зарядни точки до 2030 г.

Елън Мъск пък търси място за изграждането на ново производство на акумулаторни батерии в Обединеното кралство, близо до Бристол, което би било мащабен тласък за икономиката след Brexit. Наскоро милиардерът предположи, че напускането на ЕС е предоставило огромна възможност за създаването на нов пазар за неговата фирма.

Шест държави поискаха от Европейската комисия да определи минимални изисквания за устойчиви авиационни горива, получени от възобновяема енергия. Министрите на транспорта от Германия, Финландия, Франция, Люксембург, Холандия и Испания подписаха декларацията.

Акционерите на Lufthansa скоро ще гласуват дали да приемат парична помощ от 9 милиарда евро от германското правителство. Нейната дъщерна компания Austrian Airlines е на курс за 450 милиона евро от Виена, за която компанията-майка ще допринесе със 150 милиона евро.

Предстои и правителството на Франция ще представи пакет от помощи за своята авиационна индустрия. Изпълнителният директор на Airbus – Гийом Фари, каза в интервю, че иска схема за пари в брой за изграждането на нови авиационни машини, което стимулира пазара на самолети.

Десет европейски летища и авиокомпании се подписаха в насоките на EASA за безопасност за здравето, надявайки се да развият най-добрите практики, след като въздушните пътувания се възобновят след затишието, вследствие на вируса. Летището в Брюксел е сред желаещите тестови летища.

Междувременно ЕК актуализира черния си списък с авиокомпании, които не са добре дошли в европейското небе поради съображения за безопасност. Деветдесет и шест авиокомпании вече са забранени, включително всички превозвачи на Армения.

Според участващите служители преговорите между ЕС и Великобритания не напредват. Това е тревожно за европейската авиационно-космическа индустрия, която писа до Урсула фон дер Лайен и Борис Джонсън, молейки двамата лидери да гарантират, че те ще посредничат в сделката за авиационна безопасност, която може да се състои, когато преходният период приключи в края на годината.

Приложение на ЕС, предназначено да използва сателитни данни за предотвратяване на огромни задръствания, се оказа хит сред тираджиите, като бе изтеглено над 2500 пъти. Затварянето на границите и други затруднения заплашват да прекъснат веригите за доставки, което накара Комисията да потърси скъпо решение на проблема.

Тя започна да си партнира с Европейската космическа агенция за пускането на таблото за наблюдение на коронавирус – RACE. То обединява цял набор от космически данни, за да покаже различни социални и икономически въздействия на вируса върху Европа.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"