Една трета от работещите са готови да се трудят на черно. Над 40% от работодателите също са склонни да плащат „в плик“.
Това показват данните от анкета, попълена от над 3750 работещи и 1050 работодатели.
Допитването е организирано от ИА „Главна инспекция по труда“ при старта на Европейската кампания за деклариран труд“ в началото на март.
Данните бяха представени на конференция, в която участваха над 40 представители на институции – Министерството на труда и социалната политика, ИА „Главна инспекция по труда“, Националната агенция за приходите, Националния осигурителен инситут, Агенцията по заетостта, социалните партньори – КНСБ, КТ „Подкрепа“, БСК, КРИБ, БТПП, ССИ.
Основен мотив за работа на светло за работещите е възможността да получат заместващ доход от обезщетения, когато изпаднат в нужда. За работодателите един от сериозните мотиви е да избегнат санкции от контролните органи.
И за двете категории анкетирани лица една от най-силните мотивации да бъдат на светло е убеждението, че правилата трябва да се спазват, като при работодатeлите така смятат около 2/3 от попълнилите анкетата.
И двете страни в трудовия процес биха били по-мотивирани да са на светло, ако са сигурни, че с техните данъци и осигуровки се подобряват обществено значими системи като здравеопазване, образование, социална, осигурителна.
За изсветляване на заетостта важна роля играят изискванията към кандидатите за държавна подкрепа, включително и по мярката 60:40, да са изрядни към бюджета и да не използват недеклариран труд.
Такива са изискванията и към участниците в обществени поръчки.
„Заплата в плик“ е доказателство за положителните ефекти от информационните кампании, тъй като благодарение на информирането на хората за загубите, които те търпят от парите в плик, през 2018 г. е отчетено изсветляване на доходи за 13 млн. лв., а през 2019 г. сумата вече е 33 млн. лв.
Все още обаче остават около 440 млн. лв. за изсветляване, твърди Росен Бъчваров от НАП.