Качеството на инфраструктурата и специално на пътищата продължава да бъде препятствие пред икономическия ръст в България. Пътната инфраструктура се „задъхва“ под увеличения трафик.
Това е един от изводите на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), оповестени заедно с новата ѝ петгодишна стратегия за страната ни до 2025 г., пише „Дневник“.
Заедно с него се посочва, че производителността на икономиката ни остава ниска при засилващи се проблеми на пазара на труда. Бизнес средата продължава да е изпълнена със спънки, качеството на въздуха остава проблем, а легалният бизнес продължава да се конкурира с този в сивия сектор.
Дефицитът на квалифицирани кадри се превръща в основно предизвикателство за предприятията в България предвид свиването и бързото застаряване на населението. Това ще засили проблема с дефицита на пазара на труда, но пък може да даде възможност за включване в пазара на труда на неактивната част от населението, се изтъква в документа.
ЕБВР цитира доклада на Световната банка за правене на бизнес – Doing Business 2020, според който България заема 61 място от 190 икономики, като спада с 20 места в сравнение с 2014 г. Като конкретни проблеми ЕБВР сочи, че процедурите по свързване с електропреносната мрежа, започване на бизнес и плащане на данъци остават затруднени.
Изтъкват се данни на Световната банка, според които корупцията и върховенството на закона са най-големите проблеми на управлението в България. Допълва се, че според индекса на възприятието за корупция, изготвян от „Трансперънси интернешънъл“, България е поставена на 77 място сред 180 страни и е най-зле представена в сравнение с другите страни в ЕС.
Проблем остава сивият сектор. В проучване на банката 60% от фирмите посочват, че се налага да се конкурират с нелегални бизнеси.
Обръща се внимание на слабото качество на институциите у нас, както и на неспособността ни да създаваме иновации.
Сред заключенията е и това, че зависимостта на енергетиката на България от въглищата остава една от най-високите в ЕС. По-голямата част от регистрираните емисии въглероден двуокис (85%) се дължат на енергията, произведена от въглища и отоплението с тях, както и на транспорта. Посочва се, че електричеството от въглища е с 35% дял, пише още „Дневник“.
Европейската банка отбелязва още, че финансовият сектор у нас е доминиран от банките, а капиталовият пазар е недоразвит. Въпреки че има голям брой банки – 25, системата остава концентрирана в петте най-големи институции, които контролират около 60% от активите.
Анализът сочи също така, че секторът има силни капиталови буфери и показва умерена печалба, а необслужваните кредити са все още сравнително високи, но спадат.