fbpx

Да запазиш пълен работния цикъл в условията на пандемия

Може би ще прозвучи странно, но в нашия бизнес с природния газ истинската криза беше през 2009 г, но не финансовата криза от 2008-2009 г, а когато през януари Русия спря транзита на газ през Украйна.

Това засегна много сериозно всички метанстанции, всички автомобили, които се движат на метан, загубихме 30 % от клиентите си, т.е. хора, които бяха сложили автомобилни уредби на метан ги свалиха, минаха на пропан-бутан, защото нямаше как да си карат. Нашите клиенти са основно тези, които карат колите си всеки ден – таксиметрови компании, фирми за поддръжка, кабелни оператори, компании, които извършат доставка, логистични и т.н.

Продавахме средно около 600 уредби на месец, след което паднахме на 10-15 уредби.

Фирма „Ремикс България“ ООД е създадена през 2000 г от Любо Ганев, който е и неин управител.

Още тогава, след като спрях да играя волейбол и живях в Италия дълги години, ми хрумна идеята да направим компресорни метанстанции за така нареченото гориво на бъдещето, тъй като е едно от най-екологичните горива. В Италия тогава имаше над 500 метанстанции и виждах, че много коли зареждат. Основното предимство беше, че са по-екологични, в пъти по–малко замърсяване с въглероден двуокис, но най-важният фактор бе, че това е много по-евтино.

2003 година открихме първата наша метанстанция, изградена в България, тя беше втората или третата в цялата страна въобще. Започнахме да даваме, така нареченото „гориво на бедните“, защото наистина разходът е два или три пъти по-нисък, сравнено с бензин или дизел. Амбицията ми беше на всеки 100 км да има зарядни станции. Естествено това за по-малко от 10 години стана факт, в момента има над 120 изградени метанстанции в България. Повече от половина от тях са доставени от Ремикс България и са поддържани от Ремикс България, така че може да кажем, че бизнесът се разви с много бързи темпове.

Съответно след изграждането на метанстанциите дойде и нуждата от автомобилни уредби на метан, бутилките и т.н. , така че затворихме целия цикъл.

В началото на кризата заради коронавирусната епидемия всички хора, които се занимават с офисна работа, останаха да си работят вкъщи. Дадохме две или три седмици почивка на работещите в производството, за да може да се подготвим и вземем мерки. След това започнахме в намален състав, тъй като нашият бизнес за разлика от най-засегнатите – молове, ресторанти, хотели, продължи да работи – пътищата бяха отворени, хората търсеха. Продължихме дейността в намален състав, спазвайки всички изисквания, примерно по-малко хора да работят на по-голяма площ. Предизвикателството пред нас бе да запазим ритъма на работа, която не липсваше, в нестандартните условия на извънредното положение.

Помогна много това, че този бизнес така сме го структурирали, че винаги мислим една-две години напред какво ще се случи. Важен фактор е и опитът, който имам от престоя си в Италия, тъй като там този бизнес е най-добре развит.

Иначе своевременно взехме всички предписвани мерки – предпазни ръкавици, шлемове, дезинфектанти. Вярвам и винаги съм твърдял, че капиталът на една фирма не са парите, които има, а хората, които работят за нея. Те са истинският капитал, така че на първо място ние трябва да пазим тях. Дори и да имаш някакви негативни финансови последствия от дадена криза, те са много по-маловажни, отколкото да има проблеми за хората. Доволен съм, че успяхме да се предпазим от взимането на непопулярни решения спрямо служителите. Дори напротив, тези хора, които останаха да работят по време на пандемия, една част хоум офис, други в склада, при самото производство на ремаркета и т.н., на тях дадохме допълнително премии за това, че в тези тежки времена изнасят дейността на фирмата. Защото всеки можеше да каже при тази епидемия – страх ме е, няма да дойда.

Иначе се постарахме и за миг да не изгубим контакта с клиентите и дори и в намален състав, нямаше поръчка, която не сме я изпълнили, нямаше дейност, която е трябвало да свършим и не сме я свършили. Успяхме за запазим пълен работният цикъл.

Помогна и това, че в нашия бизнес факторът „лоялни клиенти“ е нещо много важно, тъй като дейността ни е много лимитирана. Много малко са фирмите, които се занимават с компресиран природен газ, може би по-малко от 100 в цяла България. За запазване на работния обем и продажбите оказаха влияние и многото поръчки от чужбина, тъй като сме най-голямата компания на Балканския полуостров, която се занимава с това нещо и нашият пазар не е ограничен само в България, ние изнасяме вместимости и в Македония, Сърбия, в Гърция, в Исландия, Италия, Черна гора имаме, Босна и Херцеговина.

Но освен всичките проблеми и загуби за бизнеса, тази криза ще донесе и много поуки и със сигурност ще има много дейности, които след това няма да останат същите. Ще претърпят така нареченото еволюционно развитие, защото това е нормалният път, светът се дигитализира, всичко минава на друг вид комуникация и достъп до информация.

В позитивен аспект, тази криза донесе едно много важно нещо – диференцирането на работния цикъл. Хората разбраха, че могат да работят ефективно и от дистанция, в случая от домовете си. Фирмите успяха да се прегрупират, така че техният бизнес да започне по-добре да се ползва от онлайн комуникациите.

Аз вече съм си направил изводите и равносметката. Важното е през тези наистина два тежки месеца, а те могат да станат и три и четири, да преустроиш дейността, да минимизираш щетите, за да излезеш от кризата по-лесно и започнеш възстановяване.

***
Създаваме рубриката „Лоялни и устойчиви“ с надеждата тук да намерят място разказите и опитът на компании, които въпреки кризата и извънредното положение са успели чрез иновативни решения, реорганизации, бърза реакция и последователност да запазят заетостта, съхранят дейността си, да бъдат лоялни към своите партньори и държавата




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"