fbpx

Успяхме да осигурим спокойствие на персонала. Замразяваме плановете за разширяване

Основателно е да се твърди, че най-засегнатите сектори от извънредното положение и COVID-19 епидемията са туризмът и ресторантьорството.

Помолихме мениджмънта на една от фирмите с мащабна и разностранна дейност – Rila Catering, да разкаже за месеците в извънредно положение, за трудностите, загубите и предприетите мерки и действия за спасяване на бизнеса.

Rila Catering се занимава основно с ресторантьорство и организиране на най-разнообразни събития – от болнично хранене до ВИП вечери, както се казва – от А до Я. Кандидатства и печели обществени поръчки за хранене и кетъринг услуги.

Никога не сме си представяли, че може да се случи подобно нещо. В годините до сега сме развивали бизнеса смело и без притеснения, че нещо може да го разруши.

Четяхме и слушахме за коронавируса, но не вярвахме, че ще засегне дейността ни.

На 13 март, петък – когато обявиха извънредното положение, ние се бяхме подготвили за следващата седмица, напазарували и напълнили складовете със стока. И както планирахме по-важните неща за идните дни, така в един момент – в късния следобед, се оказахме в ситуация, в която трябваше да решаваме дали да затворим обектите и да освободим хората, или ако не – какво да предприемем.

Единственото, което можехме да работим бе доставка по домовете и до все още функциониращите офиси. Свързахме се с наши клиенти, приятели, партньори и ги информирахме за готовността ни да приготвяме и разнасяме храна.

Уви, една немалка част от стоката трябваше да бракуваме, включително и безалкохолни напитки, чиито срокове на годност изтичаха, друга част раздадохме за ползване на хората от персонала.

Въведохме сменен режим на работа, за да можем въпреки силно намалелите обеми да осигурим заетост на всички. Персонал не сме освобождавали. Наложи се обаче да променим вида дейност на някои, например барманът стана шофьор и започна да разнася храна.

Инвестирахме и се снабдихме с всички видове препоръчани дезинфектанти и индивидуални средства за защита. В началото дори купувахме ужасно скъпите заради спекулата маски, добре че в един момент цените им се регулираха.

Направихме някои промени и в менюто. До момента в него не присъстваха пиците, но още от първите дни на извънредното положение започнахме да доставяме тесто – възможно най-доброто и да приготвяме различни видове пици. Компромиси със стандартите на доставка не допуснахме, използвахме специални термобоксове, кутиите с храна запечатвахме с фолио.

Естествено приходите не бяха достатъчни, единственото което покривахме бяха продуктите и намалените надниците на хората. Дори бензинът не можехме да компенсираме, увисваха и режийните – наеми, ток, вода…

Взехме насериозно станалия популярен призив и опитахме да продадем един джип, дори пуснахме обява, но не успяхме, така че включихме и него в разнасянето на храна.

Няколко пъти бяхме на ръба да затворим, но не го направихме. Доволни сме, че успяхме да осигурим спокойствие на служителите, макар ние да имахме своите сериозни притеснения.

За момента не сме успели да се възползваме от нито една въведена мярка за облекчаване на бизнеса. Виждаме, че при много от колегите „60:40“ не проработи, а колкото до безлихвените кредити, банките отказват на нашия сектор, тъй като вероятно няма гаранция, че ще оцелеем.

След края на извънредното положение и постъпателното възобновяване на дейността ситуацията не е много по-различна. Клиентите са силно редуцирани и вероятно ще мине доста време, докато започнем да реализираме обеми, близки до предишните. Така че все още го караме на „мускули“.

Винаги сме били иновативни и предприемчиви, което е спомагало за разширяване на дейността ни. В момента обаче всичко планирано е дълбоко замразено. Въоръжаваме се с търпение и с надеждата клиентите да се завърнат.

Но не сме убедени, че ако, не дай Боже, след време се случи нещо подобно, ще действаме по същия начин. Може би ще затворим, изчаквайки кризата да отмине. Тепърва ще си извличаме поуки от преживяното и ще анализираме предприетото.

***
Създаваме рубриката „Лоялни и устойчиви“ с надеждата тук да намерят място разказите и опитът на компании, които въпреки кризата и извънредното положение са успели чрез иновативни решения, реорганизации, бърза реакция и последователност да запазят заетостта, съхранят дейността си, да бъдат лоялни към своите партньори и държавата




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"