Министърът на туризма Николина Ангелкова представи новия финансов механизъм, който ще се осъществява чрез маркетингови и рекламни кампании на целеви за България входящи пазари.
Като начало ще се рекламира Черноморието за периода 1 май – 31 октомври, като ще се отразяват реализираните нощувки на чуждестранни граждани в местата за настаняване от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ).
Механизмът ще се осъществи чрез обществена поръчка с четири обособени позиции – пазар Германия (5 млн. лв. без ДДС); пазар Великобритания – 2,5 млн. лв.); пазар Вишеградска четворка (Полша, Унгария, Чехия и Словакия – 3,75 млн. лв.); пазар Русия (1,25 млн. лв.).
Инициативата е съобразена с изискванията на Закона за обществените поръчки и с Европейската директива за обществените поръчки. Документацията ще бъде публикувана и в Официалния вестник на ЕС.
15 млн. лв. с ДДС са отделени за инициативата от републиканския бюджет.
Ще бъдат избрани изпълнители по всяка обособена позиция, които ще изготвят конкретни маркетингови дейности за онлайн и офлайн реклама в партньорство с представители на туристическия бранш – туроператори, които осъществяват продажби на туристически пакети за дестинация България на посочените пазари.
Предвидените суми ще бъдат усвоени само при доказан резултат – ръст на организирани туристически посещения през лятото на 2020. Ще се платят 15% авансово, а останалите 85% – след отчет от изпълнителя за конкретни постигнати резултати и одобряване от възложителя.
Идеята на Министерството на туризма е механизмът да се приложи пилотно за Черноморието и ако се окаже работещ за повишаване броя на туристите, впоследствие да се разшири.
С него се очаква притокът на туристи към страната ни да се увеличи с 200-300 хиляди, прогнозира министър Ангелкова. През летния сезон – от юни до края на септември 2019 г., страната ни е посетена от над 5,4 млн. чужди туристи.
Красимир Станев, изпълнителен директор на Албена АД, очаква потокът чрез механизма да се увеличи с 10 на сто за лятото на тази година.
Според Добрин Иванов, заместник-председател на АИКБ, механизмът е добро начало да се обвърже финансирането с постигнатите резултати.