Автомобилите на природен газ, които се движат по европейските пътища, надхвърлят 1,4 милиона. Това отчита последният доклад на Асоциацията за превозни средства с природен и био газ (NGVA Europe) за 2019-та година. Зарядната инфраструктура е добре развита и поддържа мрежа от 3665 горивни станции за сгъстен природен газ и 214 бензиностанции за втечнен природен газ.
Както автопарка, така и мрежата от станции постоянно се разширяват в цяла Европа, посочват още от асоциацията.
Компресиран или втечнен (CNG или LNG), природният газ е основно метан, който все повече се произвежда от възобновяеми източници, под формата на биометан и синтетичен природен газ.
Природният и възобновяем метан може да се смесва без ограничение, като по този начин се осъществява постепенно и гъвкаво преминаване към въглероден неутралитет, т.е. към нулеви емисии на въглероден диоксид. Това означава, че CNG и LNG технологиите могат да намалят емисиите на парникови газове с до 95%, което представлява важен актив за околна среда и индустрията, изчисляват създателите на доклада.
„Природният газ, използван като транспортно гориво, допринася за комфорта на водача и маршрута с по-ниски нива на шум до 50% в сравнение с дизела. В същото време транспортните средства на природен газ са достъпни решения не само за лични автомобили, но и за товарния транспорт“, коментира Андреа Герини, генерален секретар на NGVA Europe.
В това се убедиха и българските транспортни фирми и потребители на логистични услуги, които само преди месец тестваха най-модерните камиони на метан на Скания в първото в България роуд шоу „Устойчивост! Сега и отвъд хоризонта“.
„Разходът на гориво на тежкотоварните автомобили на метан, които показахме, е значително по-нисък, в сравнение с дизеловите, при запазени работни характеристики“, каза изпълнителният директор на Скания България Петър Дончев. По думите му пробегът с едно зареждане на резервоара е над 500 км. Икономията е между 600 и 1000лв. на месец при пробег около 10 000 км, а въглеродните емисии могат да бъдат намалени с до 90%, в зависимост от вида алтернативно гориво.