Карантинната обстановка ще доведе до забавяне на активността на пазара на недвижими имоти, прогнозират от Forton.
Този пазар, за разлика от финансовия, реагира на промените с известно забавяне.
Заради чисто физическите ограничения, които налагат властите и здравните органи, много компании ще отложат плановете си за разрастване, а в някои случаи ще предпочетат да разполагат с финансови буфери, за да си гарантират спокойствие в по-трудните периоди.
Ще има ръст на свободните площи на офис пазара, което ще окаже натиск върху наемните нива.
Може да се прогнозира отлагане на завършването на нови офис проекти, където е възможно.
Планираните откривания на нови 5-звездни хотели в София тази пролет също ще бъдат отложени.
В сегмента на офисите, coworking проектите ще бъдат сериозно засегнати, което ще ограничи ръста на площите, а може да доведе и до отпадане на по-малки и финансово нестабилни участници от пазара.
В средносрочен план ще наблюдаваме цялостно преструктуриране на отделни бизнеси, което ще се отрази и върху пазара на имоти.
Тоталната дигитализация и виртуализация, на която вече сме свидетели, ще стимулира още по-динамичното развитие на ИТ и аутсорсинг бизнеса, които са и основните играчи на офисния пазар в България.
Преструктурирането на някои бизнеси ще доведе до освобождаване на работна ръка, което ще има негативен ефект в краткосрочен план, но в средносрочен ще бъде шанс за преквалификация.
Това от своя страна ще доведе до промяна в структурата на заетостта в икономиката и не е изключено да видим нови ключови участници на имотния пазар.
Сегашната ситуация с блокирани производства и спрени доставки показва, че е нужна диверсификация на мощности и реорганизация по веригата на доставка. Това ще подсили ефекта от търговските войни и ще подтикне редица компании да търсят алтернативни локации и доставчици, за да подсигурят цикъла си на производство в случай на затрудняване на обстановката.
Ще наблюдаваме ефект, подобен на т.нар. near shoring, който стимулира редица доставчици да инвестират в мощности в Централна и Източна Европа. Настоящият период с ограничено придвижване ще даде допълнителен тласък на електронната търговия.
Онлайн магазините и всички компании по веригата на доставка (куриерски, логистични и т.н.) ще стават все по-ключов фактор за търсенето на складови и логистични площи.