Китайската компания Alibaba, специализирана в електронна търговия, представи първия си автономен логистичен робот за доставка на поръчки.
Малкият робот, наречен Xiaomanlv, е оборудван с технология за самоуправление на изкуствен интелект. Той може да доставя до 500 поръчки на ден до един фиксиран адрес, например до офис сграда или до училище. Роботът може да носи до 50 колета наведнъж и да изминава около 100 км без презареждане, независимо от метеорологичните условия или GPS сигналите, съобщава ТАСС.
Роботът първоначално ще бъде използван в логистичните станции Alibaba Cainiao.
Лабораторията за изкуствен интелект на компанията също така разкри платформа с отворен код, за да помогне на различни разработчици да изградят свои собствени роботи, предвид прогнозирания ръст на пазара за електронна търговия в размер на няколко трилиона долара.
Според президента на Alibaba Cloud Intelligence Джеф Джанг в много близко бъдеще пазарът на експресна доставка трябва да достигне нивото 1 милиард поръчки на ден.
В същото време „логистиката от последна миля“ остава най-скъпата и най-малко ефективна част от цялата система. Според компанията, логистичните роботи ще могат да увеличат ефективността на доставката на поръчки на последния етап в бъдеще.
В края на април 2020 г. Alibaba обяви плановете си да инвестира около 200 милиарда юана (около 28 милиарда долара) през следващите три години в развитието на инфраструктурата за облачни услуги.
Инвестициите ще бъдат разпределени по-специално за разширяване на мрежата от сървъри и големи центрове за данни, които в момента обхващат повече от 20 държави и региони по света, както и развитието на патентовани технологии, свързани с производството на чипове и развитието на изкуствен интелект.
Alibaba Group е най-голямата компания за електронна търговия в Китай. Групата има собствена система за електронни разплащания Alipay, притежава няколко интернет дъщерни дружества: Alibaba, AliExpress, Tmall и Taobao, както и дъщерни дружества, занимаващи се с разработка в областта на облачните технологии (Alibaba Cloud) и изкуствения интелект (AI Labs). Според официалните данни около 86% от приходите на Alibaba Group са електронна търговия.