Общият показател на бизнес климата през декември се повишава с 0.9 пункта спрямо предходния месец, съобщиха от Националния статистически институт. Това е резултат на подобрение на показателите в промишлеността, строителството и сектора на услугите.
Съставният показател „бизнес климат в промишлеността“ нараства с 0.7 пункта, което се дължи на благоприятните оценки на мениджърите за състоянието на предприятията. Анкетата отчита и известно увеличение на поръчките, което обаче не е съпроводено с повишени очаквания за производствената активност през следващите три месеца.
Недостигът на работна ръка и несигурната на икономическа среда продължават да затрудняват дейността на предприятията.
Мениджърите очакват запазване на продажните цени в промишлеността през следващите три месеца.
През декември показателят „бизнес климат в строителството“ се увеличава с 2.6 пункта в резултат на подобрените оценки на предприемачите. Според тях новите поръчки през последния месец се запазват, но прогнозите за дейността през следващите три месеца се влошават.
Недостигът на персонал, несигурната икономическа среда и конкуренцията в бранша продължават да са основните проблеми в сектора.
Подажните цени в строителството ще останат без промяна и в първите месеци на 2020 г., смятат мениджърите.
Бизнес климатът в търговията на дребно запазва приблизително нивото си от предходния месец. Благоприятни са прогнозите на търговците на дребно както за обема на продажбите, така и за поръчките към доставчиците от външния пазар през следващите три месеца.
Най-сериозните затруднения за дейността на предприятията остават конкуренцията в бранша, недостатъчното търсене и несигурната икономическа среда. Не се превдижда промяна в продажните цени през следващите три месеца.
Показателят „бизнес климат в сектора на услугите“ се повишава с 0.9 пункта в резултат на по-благоприятните оценки и очаквания на мениджърите. По-оптимистични са и мненията им за търсенето на услуги през следващите три месеца.
Конкуренцията в бранша, несигурната икономическа среда и недостигът на работна сила продължават да са основните пречки в сектора на услугите.
И тук не се очаква промяна на продажните цени.