fbpx

Плаха надежда за обрат по Пакета „Мобилност“

Европейската комисия е решила, че трябва да бъде изготвена оценка на въздействието, а ако е необходимо и нови законодателни предложения по пакета „Мобилност“.

Източник на тази новина късно снощи се оказа пост във „Фейсбук“ на премиера Бойко Борисов.

Той дори уточнява, че е получил информацията от българския еврокомисар Мария Габриел, която е участвала в заседанието в Страсбург.

Според една от приетите разпоредби камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на всеки 8 седмици.

Председателката на транспортната комисия в Европейския парламент Карима Дели обаче заяви тази сутрин в интервю за БНР, че климатичните цели на Комисията фон дер Лайен не могат да се смесват с пакета „Мобилност“.

Според Дели „ако председателката на ЕК иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварния транспорт, план за съживяване на железопътния, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии“.

Пътят на пакета „Мобилност“ беше изпъстрен с всякакви препятствия. Комисията представи цяла серия от предложения през май 2017 година. Междувременно парламентът гласува по текста 6 пъти. През декември м.г. беше постигнато споразумението. Крайно време е пакет „Мобилност“ да влезе в сила, заяви Карима Дели.

Според нея дори, ако ЕК реши, че разпоредбата за връщането на камионите е в разрез с целите за климата, преговорите няма да започнат от нулата.

Тя обясни, че при валидирането на дадено споразумение важи следната процедура – Комисията предлага, а законодателите, тоест, Европейският парламент и Съветът го потвърждават.

Сега е ясно едно –  че страните-членки, както и евродепутатите, са се споразумели по текстовете като цяло. Дели не вярва, че ще се връщат празни камиони, ако бизнесът е добре организиран.

В един текст, в който се говори за социални условия и условия на труд на наемните работници, не може да се намесват и въглеродните емисии, категорична е тя.

В петък е последното заседание на Съвета, който трябва да валидира споразумението.

Пет страни, сред които и България, яростно се противопоставят на пакета в настоящия му вид.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"