fbpx

Пуснаха новите тол такси за обществено обсъждане

Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 6 ст. на километър за автомагистрали и между 4 и 7 ст. за първи клас пътища в зависимост от емисионния клас на превозното средство.

Това предвижда новият проект за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, публикуван днес за обществено обсъждане.

Тарифите, по които ще се събира тол за изминато разстояние по републиканската пътна мрежа от 1 март, са предложени от браншовите транспортни организации.

На срещата на 10 януари при премиера Бойко Борисов беше решено тол системата да бъде пусната за превозните средства над 3.5 т от 1 март 2020 г.

Тя ще стартира с такси за автомагистралите и първи клас пътища (около 3 100 км). След три месеца анализите ще покажат дали приходите, които държавата очаква от тол такси, ще бъдат същите като заложените в бюджета. Ако са по-малко, ще се разгледа актуализиране на тарифите, съобщиха от АПИ.

От обхвата на тол системата са извадени третокласните и второкласните пътища. Така след 1 март т.г. около 17 000 км от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона.

След старта на тол системата на 1 март тези превозни средства няма да плащат винетка за пътищата извън обхвата на тол системата.

Размерът на тол таксите е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи – автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т и с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища.

За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст. за първи клас пътища, а от най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 6 ст. и 7 ст на километър, съответно за автомагистрала и първи клас пътища.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 6 ст. и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 ст. и 10 ст. на километър – за първи клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси, ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. – за първи клас пътища.

Тарифата за автобусите над 12 тона ще е една и съща за автомагистралите и първокласните пътища – от 2 ст. до 4 ст. на километър в зависимост от екокатегорията.

Автобусите с тегло до 12 т, с емисионен клас Евро V, Евро VI или EEV тона ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища, а тези с емисионен клас Евро III, Евро IV, Евро II, Евро I или Евро 0 – 2  ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища.

За ползване на платената пътна инфраструктура от пътни превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи алтернативно гориво, тол таксата ще е 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили и за категория ЕВРО VI, EEV.

Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 12 февруари 2020 г.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"