63% от компаниите в 14 държави са променили своя операционен модел в условията на коронавирусната криза. Това показват данните от проучването на британската група за банкови и финансови услуги HSBC „Навигатор: Бизнес след карантина. Курс към възстановяване“.
„Кризата принуди много компании да се адаптират незабавно към новата ситуация. Почти две трети (63%) от анкетираните вече са променили своя оперативен модел на бизнеса. Близо половината (44%) планират да продължат да променят продуктите и услугите си, чрез диверсификация (33%) или чрез намаляване на предлагането и нарастваща специализация (17%)“, показва проучването, цитирано от ТАСС.
В същото време почти половината (47%) от тях заявяват, че могат по-добре да се подготвят за кризисната ситуация, причинена от глобалната епидемия. Малко над половината (57%) от бизнеса са инвестирали в технологии за увеличаване на оперативната гъвкавост през последните две години.
За бъдещите планове мнозинството (91%) предприемачи казват, че искат да оптимизират бизнес процесите и да реорганизират компаниите, за да ги направят по-устойчиви. Повече от една трета (38%) планират да използват офисите и производственото пространство по-ефективно, а 29% от участниците в проучването искат да освободят част от помещенията си.
В същото време компаниите стават по-лоялни към отдалечената работа на служителите: 69% смятат, че гъвкавото работно време ще бъде новата норма, а 61% твърдят, че онлайн сътрудничеството ще се превърне в обичайна практика през следващите две години. В допълнение, 34% планират да намалят пътуванията на дълги разстояния.
Изследването е проведено от 28 април до 12 май 2020 г. В проучването участват респонденти от 2604 компании – от малки и средни предприятия до големи корпорации – в широк спектър от индустрии на 14 пазара (Канада, Мексико, САЩ, Австралия, Хонконг, Индия, Индонезия, Китай, Малайзия, Сингапур, Франция, Германия, Великобритания, ОАЕ).