Средният наем за 100 кв. метра магазин на отлична локация във водещите търговски центрове в София достига 39 евро/кв. м, а на търговските улици – 56 евро/кв. м. Това сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton за третото тримесечие на тази година.
Частичното преструктуриране на водещи търговски центрове в София и откриванията на Delta Planet във Варна и Plovdiv Plaza в Пловдив доведоха до ръст на новооткритите магазини през деветмесечието на 2019 година.
Пазарът на площи в търговски центрове е сравнително наситен. Това се потвърждава и от липсата на нови проекти, които да излязат в следващите 18-24 месеца. Обзавеждането за дома, детските и спортните стоки, дискаунт веригите са сред бързо развиващите се категории. Например, полската дискаунт верига Pepco, която е най-динамично растящият търговец у нас с 20 локации към третото тримесечие.
“Липсата на нови проекти в строеж в големите градове ще успокои пазара през следващите тримесечия. Прогнозите са за намаляващ дял на свободните площи и плавен ръст на наемите в топ локациите в моловете и на търговските улици“, обобщи Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Близо 180 000 кв. метра нови индустриални площи са завършени от началото на годината в София. Новите проекти са с над 100 000 кв. метра повече спрямо същия период на предходната година.
Пазарът в София остава доминиран от строителството на обекти за собствено ползване и строителство по поръчка, но се наблюдава и ръст на проектите с площи под наем. Основното търсене идва от търговци на дребно, както и компании, обслужващи онлайн търговията.
Към края на септември в строеж в София са 145 000 кв. метра индустриални площи, над половината от тях са предназначени за отдаване под наем.
Тъй като голяма част от тези имоти се отдават под наем още на етап строеж, делът на незаетите площи остава стабилен в рамките на 2-3%.
Пазарът на терени за изграждане на индустриални имоти също е динамичен. Средните цени варират около 25-35 евро/кв. метър.