Най-голям ще е недостигът на технически кадри с професионално и висше образование. Там ще бъде най-голямата обществена и икономическа загуба, ако не бъде осигурен минималният брой специалисти.
Това заяви във Варна министърът на образованието Красимир Вълчев, който смята, че следващите 7-8-10 години ще бъдат критични от гледна точка на недостига на специалисти. Ще бъдат засегнати всички сфери и системи.
Младите хора, които ще навлизат на пазара на труда, ще бъдат едва две трети от тези, които ще излизат от него, каза министърът, цитиран от БТА.
Голямото изкривяване идва от системата на училищното образование, защото малко ученици вземат решение да полагат матура по математика, физика, химия. Например, по математика се явяват едва 2000 ученика, 200 по химия и по физика и не могат да бъдат захранени инженерно-технически и природоматематическите, дори икономическите специалности, обясни Вълчев. Работодателите търсят икономисти, но с добри познания по математика.
Четенето от екрани не благоприятства по-задълбоченото четене, смята Вълчев. Той обясни, че изграждането на функционална грамотност става с четене, решаване на задачи и чрез провокиране на децата да учат извън училище.
Министърът каза, че се обсъжда въвеждането на задължителна предучилищна подготовка на децата на четири години.
В момента 78 процента от децата на тази възраст са записани в системата на предучилищното образование. При петгодишните този процент е 91, а при шестгодишните – 92-93 на сто.
Проблемът е, че от необхванатите деца три четвърти са от семейства, които нямат отношение към образованието и чиито майчин език не е български.
През тази година с близо 600 милиона лева са повече средствата за образование само от държавния бюджет.
Основната част от тях са за заплати на учителите.