fbpx

Кризата свали наемите на магазините, засега с 10%

След период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните търговски улици търпят корекции надолу. Наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни.

В София за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.

Продължава предоговарянето на наемите, заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца.

„Поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи.

През юни този показател достигна 7% в София, при 5% преди извънредното положение, сочат данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

„Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии“, коментира Иван Граматиков.

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение.

На фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили наскоро в българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%. Поради своята устойчивост, моловете и ритейл парковете в регионалните центрове остават във фокуса на инвеститорите.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"