fbpx

Велосипеди и влакове – бъдещето на екопътуванията

Велосипедите и влаковете се превърнаха в основата на стратегията за мобилност на Европа – „новото нормално“, с голям потенциал за помощ в екологичното възстановяване на съюза. ЕС трябва да гарантира, че те вървят ръка за ръка смятат от Европейската федерация на колоездачите.

Тази комбинация от велосипеди и влакове вече беше набрала популярност преди карантината, като една от най-добрите алтернативи за намаляване на екологичния отпечатък на транспорта в Европа.

За да се изправят срещу изменението на климата, 76% от европейците ходят или карат колело или възнамеряват да го направят, докато 68% предпочитат влакове пред самолети за пътувания, които отнемат пет часа или по-малко. Така двете най-зелени и най-ефективни транспортни средства, изобретени някога, се очертават като начин за предотвратяване на срива в сферата на транспорта.

Тези две транспортни средства обаче все още далеч не са предназначени един за друг в много части на Европа. Всъщност дори преди COVID-19 беше трудно да се движим из Европа, качвайки велосипед във влака.

Основният проблем се състои в неадекватния подход на Регламента на ЕС за правата на железопътните пътници по отношение на превоз на велосипеди. Законът на ЕС понастоящем е отворен за изменения в тристранния диалог между Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета. Това представлява уникална възможност за ЕС да направи значителна крачка към мулти-мобилността и да стимулира качването на велосипедите във влаковете.

Първоначалният план е всички европейски влакове да включват обозначено пространство за превоз на минимум осем велосипеда. ЕС може да увеличи употребата и на двете транспортни средства, ако пътниците имат право да пътуват с велосипедите си по всички влакови линии, включително тези с висока скорост, междуселищни и трансгранични услуги.

Изискването за осигуряване на минимум осем места за велосипеди на влак бе подкрепено от Парламента и вече се прилага успешно в страни като Германия и Полша.

При полските влакове InterCity броят на пътническите седалки е намалял само с 6 при тази инфраструктура (от 360 на 354), което доказва, че загубата на капацитет поради велосипедното отделение е много ниска.

Потенциалът на комбинирането на велосипедите и влаковете в опит за декарбонизиране на транспортния сектор, отговорен за една четвърт от всички въглеродни емисии в ЕС, е огромен.

Немско проучване изчисли, че 27,4% от емисиите от транспортния сектор могат да бъдат спестени чрез интегриране на този двутипен подход към транспорта. Освен това „дуетът“ влак-велосипед осигурява най-високата скорост и гъвкавост в сравнение с всеки друг.

Влакът е най-бързият вариант за онези разстояния, които са твърде дълги за велосипеда, а велосипедът ускорява пътуванията между гарата и дестинацията. Като се има предвид, че 75% от пътуванията в ЕС са по-къси от 10 км, това ефективно решение изглежда много привлекателно за много европейски пътешественици.

***
по Euractiv.com




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"