fbpx

Наемът за добър магазин в София стигна 40 евро на квадрат

Наем за магазин в София с добра локация и площ около 100-150 квадрата достига 40 евро/кв. м към края на 2019 г.

Очакванията са възходящият тренд да продължи, прогнозират от консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

В Пловдив наемите за обекти със сходни параметри са около 30 евро/кв. м, а във Варна – 32 евро/кв. м. Най-ниски са цените в Бургас – около 26 евро/кв. м. 

„Очаквам продължаващият ръст на цените да бъде все по-тясно обвързан с оптимизация на пространствата – реновиране на общите части, както и други промени за подобряване на облика и средата в шопинг центровете“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“.

Основните търговски улици в столицата и големите градове остават предпочитани локации за най-ключовите обекти на съответната верига магазини, кафенета и ресторанти.

Към последното тримесечие на 2019 г. офертните нива за магазин с площ 100-150 кв. м за моден бранд на булевард “Витоша“ в столицата са около 60 евро/кв. м с очаквания в краткосрочен план леко да се повишат.

В столицата делът на свободните търговски площи към края на 2019 спадна от 9% на 5% като резултат от високата наемна активност и бързото усвояване на нови обекти.

„През изминалата година бяха завършени няколко проекта, стартирали преди 2-3 години. Заедно с преструктурирането на съществуващи шопинг центрове, новите търговски площи достигнаха обем, съпоставим със стойностите през 2010 г. Това засили търсенето и активността на наемния пазар. Все повече наематели обмислят или вече планират позициониране и в  редица регионални градове“, посочи Иван Граматиков.

Обектите за бързооборотни и спортни стоки, дискаунт магазините за дрехи и дрогериите са сред най-бързо развиващите. Освен вече присъстващите брандове, разширения предприемат и новите на пазара като полската дискаунт верига Pepco и базираната в Япония – MiniSo. През последното тримесечие първите си магазини у нас отвориха брандът на мъжка мода Avva, Nespresso и веригата за бързо хранене Spartan. Стъпване на българския пазара през 2020 годината планират веригата дрогерии Vitalite, Sportisimo, и дискаунт магазинa за дрехи Kik. Магазините за обзавеждане на дома Madame Coco и примиум козметичната марка Kiehl’s вече отвориха първи обекти в София.

Реструктурирането на бившите обекти на Carrefour в София започна през 2018 г. и ще продължи и през настоящата година. В Bulgaria Mall на мястото на освободените площи, предстои да бъдат открити обекти на dm и JYSK. Вече отвори фитнес от веригата Next level. В ход е и реновиране на последната останала зона от бившия хипермаркет в Paradise Center. Очакванията са новите 40 търговски обекта да бъдат открити за посетители през летните месеци.

С откриването на нов шопинг център във Варна и обновяването на съществуващи площи във водещи молове в София, обемът на търговските площи през изминалата година значително нарасна. Общото предлагане достигна 810 700 кв. м в цялата страна, показват данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"